Dla Studentów
Praca w laboratorium badawczym – co powinieneś/co powinnaś znać i wiedzieć?
Drodzy Studenci,
Open Doors-Studencie poszerz swoje kompetencje – na każde ze szkoleń otwartych przyjmujemy bezpłatnie po jednym uczestniku, który jest studentem. Należy wysłać do nas zapytanie, aby otrzymać specjalną kartę zgłoszeniową i oświadczenie oraz uzgodnić temat szkolenia.
„Praca w laboratorium badawczym – co powinieneś/co powinnaś znać i wiedzieć?”
Drodzy Studenci,
zamierzacie po studiach pracować w laboratorium? TAK!
W takim razie, powinniście wiedzieć, że współczesne realia wymuszają na laboratoriach badawczych wdrożenie, utrzymywanie systemu zarządzania zgodnego z PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02, a co za tym idzie posiadanie certyfikatu akredytacji wydanego przez Polskie Centrum Akredytacji – jedyną w Polsce jednostkę upoważnioną do oceny laboratoriów badawczych.
Prawdopodobnie już na rozmowie kwalifikacyjnej zapytają Was znajomość normy ISO 17025.
Aby ułatwić Wam wejście w ten laboratoryjny świat, chcemy zaproponować cykl spotkań on-line, podczas których zostaną omówione najważniejsze elementy tego systemu zarządzania. Nasi prelegenci to przede wszystkim praktycy, ale również i audytorzy Polskiego Centrum Akredytacji, którzy od wielu lat pracują w akredytowanych laboratoriach badawczych.
OPOWIEDZĄ WAM CO? JAK? GDZIE? KIEDY? DLACZEGO trzeba robić w laboratorium?
Zapraszamy na nasze wykłady
Koszt całego cyklu wykładów to jedynie 250 zł.
Można również wysłuchać pojedynczego wykładu w cenie 60 zł. Zapisy przez formularz zgłoszeniowy na naszej stronie www.a2kcent.pl
Wykład nr 1 – 16.11.2024 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 6.4 Wyposażenie”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie wyposażenia:
– wyposażenie jako ZASÓB laboratorium: co to znaczy i jakie ma konsekwencje?
– o jakim wyposażeniu mowa?
– nadzór nad wyposażeniem: co oznacza i dlaczego jest konieczny?
– weryfikacja wyposażenia przed wdrożeniem
– co nieco o wzorcowaniu wyposażenia: co to jest i dlaczego musimy wzorcować?
– jak postępować z wyposażeniem wadliwym?
– różne formy sprawdzenia działania wyposażenia w laboratorium
– jakie zapisy dotyczące wyposażenia stosować w laboratorium? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań
Wykład nr 2 – 07.12.2024 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 7.1 Przegląd zapytań, ofert i umów”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie przeglądu zapytań,
ofert i umów.
– co to jest „przegląd zapytań, ofert i umów”?
– do czego nam służy ten PROCES w laboratorium?
– co należy ustalić z klientem na tym etapie?
– stwierdzenie zgodności: co trzeba z tym zrobić?
– współpraca z klientem laboratorium
– jakich zapisów trzeba dokonywać w tym procesie? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań
Wykład nr 3 – 25.01.2025 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 7.7 Potwierdzanie ważności wyników”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie monitorowania ważności wyników.
– „ważny wynik”: co to oznacza i jak go definiujemy?
– dlaczego „ważny wynik” jest tak ważny w laboratorium?
– w jakim celu stosujemy procedurę potwierdzania ważności wyników?
– różne możliwości monitorowania ważności wyników
– badania biegłości / porównania międzylaboratoryjne jako bardzo ważny aspekt procesu potwierdzania ważności wyników
– jakie zapisy z monitorowania muszą być prowadzone? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań
Wykład nr 4 – 15.03.2025 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 6.2 „Personel”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie personelu:
– jak określić kwalifikacje personelu laboratorium?
– co to znaczy upoważniony personel?
– do czego upoważniamy pracowników laboratorium?
– jak nadzorujemy pracę w laboratorium?
– jak monitorujemy kompetencje personelu?
– jakie narzędzia należy zastosować w celu zapewnienia bezstronności personelu? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań
Wykład nr 5 – 12.04.2025 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 7.2 „Wybór, weryfikacja i walidacja metod”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie wybór, weryfikacja i
walidacja metod.
– jak wybrać metodę badawczą?
– czy laboratoria muszą wdrażać nowe metodyki?
– które wymagania mają pierwszeństwo stosowania?
– czym się różni weryfikacja i walidacja metod badawczych?
– jakie zapisy są niezbędne w procesie walidacji/weryfikacji metod? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań
Wykład nr 6 – 10.05.2025 r.
„Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych wzorcujących: punkt 7.8 „Raportowanie wyników”
- Omówienie wymagań normy odniesienia w zakresie raportowania wyników.
– co musi zawierać sprawozdanie z badań?
– za które informacje laboratorium nie odpowiada?
– jak wprowadzić zmianę do wydanego sprawozdania z badań?
– jak przedstawiać niepewność pomiaru na sprawozdaniu z badań?
– jak przedstawić stwierdzenie zgodności na sprawozdaniu z badań? - Komentarz do wymagań z praktycznymi wskazówkami
- Przykłady spełnienia powyższych wymagań